Wat verwacht de klant anno nu eigenlijk van u?

Betrokkenheid en interactie
Echt betrokken zijn bij uw klant, dat doet u in de winkel en ook via social media. U betrekt klanten bij uw winkel door ze te vragen wat ze belangrijk vinden, waarom ze online shoppen en welke verbeteringen ze graag zouden zien in de winkel. Het zal u verbazen hoe leuk klanten het vinden om mee te denken. Een goed antwoord op een negatieve review is net zo waardevol als een positieve review. Als u ziet dat uw klant in de winkel zijn smartphone gebruikt om iets op te zoeken, vraag dan of u misschien de informatie kan bieden die hij zoekt. Enkele aandachtspunten die mijns inziens gelden voor het ondernemen anno nu:

Optimale service
Zie internet niet als concurrent, maar gebruik zoveel mogelijk online informatie 
om uw service aan de klant te verbeteren. Uw service houdt niet op zodra de klant de winkel uit is. Misschien kunt u na de koop nog iets meer doen, bijvoorbeeld een berichtje sturen via social media om te vragen of de aankoop bevalt, of een leuke combinatiesuggestie. Of iets extra’s voor de klant doen als u merkt dat hij of zij vaak online koopt. Denk aan een klein presentje, extra service of misschien zelfs een korting.

Kennis
De klant van tegenwoordig heeft enorm veel informatie verzameld voordat hij of zij gaat
shoppen. Zorg dat u minimaal net zoveel weet als de klant, door u ook online te verdiepen en te weten wat uw online voorraad is. Als u ‘nee’ verkoopt in de winkel, dan kunt u misschien samen met de klant de online aankoop regelen. Bekijk regelmatig het aanbod en de prijzen van de concurrentie online, zo komt u niet voor verrassingen te staan. Let wel, voor de klant is de prijs niet altijd het belangrijkst, uw service en aandacht zijn vaak veel belangrijker.

Beleving
60 procent van de klanten vindt de beleving en de sfeer in de winkel erg belangrijk en geeft aan dat dit de reden is waarom hij of zij nog steeds graag winkelt. Heeft uw winkel een prettige sfeer of kunt u die nog verbeteren? Besef dat de klant vaak van tevoren op het internet heeft gekeken. Het is belangrijk dat de sfeer, de beleving en het aanbod online klopt met de sfeer, de beleving en het aanbod in de winkel, an- ders is dit verwarrend voor de klant.

Persoonlijke aandacht en inlevingsvermogen
Een goed inlevingsvermogen is voor modeverkopers van groot belang. Kleding wordt namelijk vooral op gevoel gekocht en minder met het verstand. Daarom zal de verkoper in de huid van de klant moeten kruipen: welke verkoopargumenten zijn voor deze klant belangrijk? Het gaat dus niet alleen om het tonen van alle kennis over het artikel, maar juist om de specifieke adviezen die voor deze klant tellen. Daarvoor is persoonlijke aandacht en inlevingsvermogen een must. Dat gaat verder dan alleen het verplaatsen in de koopwens van de klant. Het gaat erom dat u uzelf echt verplaatst in de persoon. Daardoor gaat de verkoper met de ene klant heel anders om dan met de andere. Dit maakt het werk iedere dag weer uitdagend.

Kortom; begrijp de ‘nieuwe’ klant!