Suzanne van Tuil is een van de vaste trainsters van Detex. Haar specialisatie ligt bij communicatie, leidinggeven en DISC. Ze vertelt graag over haar werk bij Detex Opleidingen.

Kun je jezelf even voorstellen?

‘Mijn naam is Suzanne van Tuil en ik ben een echt ‘winkelmeisje’. Ik heb namelijk veertien jaar bij Steps gewerkt. Ik ben begonnen als verkoopster en vervolgens kreeg ik een regionale functie. Daarna ben ik daar Coördinator Opleidingen en Trainingen geworden. Deze rol beviel mij zo goed, dat ik hierna als trainer in loondienst gewerkt heb. In 2013 heb ik de stap gezet om voor mijzelf te beginnen. Tuil4Coaching Retailtrainingen was geboren. Ik geef trainingen op diverse gebieden: verkooptrainingen, coachend leidinggeven, timemanagement, omgaan met lastige situaties en ik ben ook DISC-gecertificeerd. Verder ben ik trainingsacteur en professioneel mysteryshopper.’

Hoe ben je bij Detex Opleidingen terecht gekomen?

‘Ik werk dus ook nog voor Detex inderdaad. Rond het jaar 2015 zochten ze hier trainers. Ik heb toen gesolliciteerd, maar er was op dat moment geen passende functie voor mij. Wel zochten ze een mysteryshopper, wat natuurlijk op mijn lijf geschreven is! Zodoende ben ik bij Detex terecht gekomen. Ik ben in die tijd ook betrokken geraakt bij het project bij Dungelmann Schoenen die Daniëlle destijds leidde.’

Wat houd je werk bij Detex precies in?

‘Ik houd mij voornamelijk bezig met de incompany trajecten die Detex verzorgt. Dit zijn trainingen die ik voor meerdere werknemers uit hetzelfde bedrijf houd. Dit is meestal op locatie. Toentertijd hield ik mij dus bezig met trajecten bij Dungelmann Schoenen maar ook bij Villeroy en Boch, Sake Store, Mascot Workwear et cetera. Mijn specialisatie ligt bij communicatie, leidinggeven en DISC. Zo’n traject ontstaat doordat ik coach on the job. Tijdens een training komen bepaalde zaken aan het licht, waardoor een vervolgtraject plannen van toegevoegde waarde is. Bij Villeroy en Boch train ik bijvoorbeeld al jaren. We begonnen met de managerstraining, toen deden we verkooptraining en vervolgens hadden we het over timemanagement. Daar waar behoefte aan is, koppelen we met Detex een training aan.’

 Je geeft ook de opleiding Detex Manager, toch?

‘Dat klopt, in het kader van de subsidiebeschikking NL Leert Door mag ik de managersopleiding geven. We hebben met vijf trainers dit driedaagse traject ontwikkeld. Het is een combinatie geworden van een online- en fysieke training. Communicatie en leidinggeven staan hierin centraal. Deelnemers schrijven een Persoonlijk Ontwikkelplan (POP), een persoonlijke leerdoel en een professioneel leerdoel. Tijdens deze training is het kijken naar de toekomst erg belangrijk. De onderwerpen die aan bod komen zijn communicatiestijlen (DISC), feedback geven, sollicitatiegesprekken, slechtnieuwsgesprekken, timemanagement en leiderschapsstijlen.’

We krijgen veel reacties dat men er écht wat aan heeft. Deelnemers weten vooraf niet echt wat ze moeten verwachten, maar ze leren er erg veel van. Een opmerking die ik kreeg van een cursist was ‘Jouw hulp en kennis heeft echt het verschil gemaakt. Ik zo veel inzichten gekregen. Soms was het confronterend, maar ik heb er echt wat aan!’ Dat vind ik natuurlijk ontzettend leuk om te horen. Ook de retailmanager van Jeans Centre, Loes, is erg tevreden over het traject: ‘Mega bedankt voor deze leuke lessen, ik heb er nu al zo veel aan gehad!’ Ik heb oog voor de praktijksituatie. Daar maak ik graag tijd voor in mijn lessen.’

‘Bedrijven hebben zich aangemeld voor een incompany traject, maar ik heb ook groepen met open inschrijvingen. Zo’n groep bestaat uit personen met verschillende functies uit verschillende bedrijven. Het leuke hieraan vind ik dat zo’n groep ook echt van elkaar kan leren, ik noem het vaak samensmelten. Binnen dit subsidietraject hebben we aandacht voor het individu. Ik denk dat dat het unieke is van Detex. Persoonlijke aandacht om de mens te laten ontwikkelen staat bij ons centraal.’

Wat vind je het leukste aan je werk?

‘Waar ik blij van word is dat ik mensen verder kan helpen in hun ontwikkeling. Als ik naderhand hoor dat de opgedane kennis toegepast wordt in de praktijk en dat het ook nog eens werkt, vind ik dat fantastisch! Ook vind ik de diversiteit aan mensen/groepen interessant. Al met al heb ik een heel afwisselende baan. Dit zorgt ervoor dat ik iedere dag met plezier mijn werk uitvoer!’

Wil je nog iets kwijt aan (toekomstige) cursisten?

‘Detex heeft een goede naam; we zijn namelijk de enige erkende opleider voor de modebranche. Ik ben dus ontzettend trots dat ik voor Detex mag trainen. We gaan de komende tijd aan de slag om onze organisatie nóg meer op de kaart te zetten!’