Detex Opleidingen geeft verschillende trainingen en opleidingen gericht op de fashion retail. In deze ‘aan het woord’ vertelt Brigitte Koenen over haar baan bij Detex Opleidingen.

Kun je jezelf even voorstellen?

‘Ik ben Brigitte Koenen, ik ben 48 jaar en ik werk 13 jaar voor Detex Opleidingen. Ik heb gestudeerd aan de MTS voor Mode en Kleding te Utrecht. Daarna heb ik in het midden-hoogsegment in een dameswinkel gewerkt als (assistent) shopmanager. Op een gegeven moment werd ik benaderd door Fashion Support en ben aan de slag gegaan bij dit visual merchandise bedrijf. Ik had altijd al affiniteit met het presenteren van een product, maar hier heb ik het vak écht geleerd. Op een verantwoorde manier spelen met kleur, vorm en materiaal drijft mij, zodoende ben ik in de visual merchandising blijven hangen en werk ik momenteel voor Detex.’

Wat houd je baan bij Detex Opleidingen in?

‘Ik verzorg trainingen voor mbo-studenten en retailmedewerkers met als doel kennisoverdracht en motiveren in het creatieve, commerciële denkproces met veel praktijkoefening zodat het te vertalen is naar de retailwereld.  Ook geef ik bijscholing aan vmbo-docenten. Tijdens deze trainingen gaat het ook over het presenteren van didactische, toepasbare werkvormen. Door de docenten deze kennis bij te brengen, kunnen zij zonder aanwezigheid van een fysieke winkel toch een aantal vaardigheden overbrengen op hun leerlingen. Naast dit train ik dus ook mbo-studenten. In februari van dit jaar hebben we Zadkine Rotterdam getraind. Deze derdejaars studenten hebben door onze trainingen hun stage kunnen afronden. In tijden van corona is het lastig voor hen om een passende stage te vinden, Detex is daarom ingesprongen hierop. De afgelopen periode heb ik naast derdejaars studenten ook eerstejaars studenten getraind. De eerstejaars hebben twee trainingen gevolgd. Met deze kennis zijn zij beter voorbereid op hun stage in de retailbranche. De studenten komen in het tweede jaar terug om twee á drie trainingen te volgen. Ze zullen in ieder geval de trainingen volgen die nu de derdejaars gevolgd hebben. We zijn nog bezig met een eventuele nieuwe training.’

Hoe ziet zo’n lesprogramma eruit waarmee mbo-studenten hun stage afronden?

‘We hebben het over de commerciële meters in een winkel, de klantreis, conversie, winkelindeling et cetera. Ze leren echt de basis waardoor ze weten waar de ondernemer het over heeft. Ze worden hierdoor gemotiveerder en kunnen tijdens hun stage meer betekenen voor de ondernemer. We praten tijdens deze dagen niet over ‘mooi’, het gaat niet over persoonlijke smaak, maar het moet goed zijn. Het is goed als waarvoor gekozen is, het visuele beeld van het concept of merk versterkt. Daarvoor bespreken we de stijlbegrippen en wat verschillende kleuren, vormen en materialen voor invloed hebben op het uiterlijk van een merk of concept. Dat vinden ze ook erg interessant.’

‘We zijn niet alleen bezig met het overbrengen van kennis, maar staan ook stil bij de persoonlijke ontwikkeling van de student. Wanneer ze een opdracht uitgevoerd hebben, bespreken we deze. We hebben het dan ook over een professionele houding, naleven van het visuele imago, creativiteit en ik geef ze inhoudelijke feedback. Hier komt ook een stukje zelfreflectie aan bod. Studenten geven aan dat ze ontzettend veel leren tijdens deze lesdagen.’

‘De tweede- en derdejaars leren ook te werken met een Styleshoot (product fotografie). Ook leren ze  hoe een goede website tot stand komt en dat daarin ook het DNA van het retailconcept nageleefd moet worden en zichtbaar moet zijn. Men is vaak verbaasd over hoe ontzettend veel werk er gedaan moet worden om de klant te bereiken.’

Je vertelde dat je ook les geeft aan medewerkers van retail winkels en open trainingen geeft. Hoe gaat dit in zijn werk?

‘Dat klopt, ik geef de opleiding Modeadviseur visual merchandising. Maar ook de driedaagse Visual Merchandising Specialist training geef ik aan retailwinkels. Dit kunnen incompany trainingen zijn, maar het kunnen ook open trainingen zijn. Dit laatste houdt in dat deelnemers uit verschillende bedrijven en branches samen in één groep zitten. In zo’n training zitten maximaal twaalf, nu door corona, negen deelnemers.’

Kun je een voorbeeld geven van een opdracht die zij uitvoeren?

‘Opdrachten, waarvan ook veel praktijkopdrachten, die zij uitvoeren zijn veelal gebaseerd op hun eigen winkel of branche. We hebben een prachtig lokaal in Doorn waar verschillende wandsystemen, etalages en collecties aanwezig zijn wat tijdens praktijkopdrachten gebruikt mag worden. Het begrip ‘concept’ wordt breed uitgelegd. Het is belangrijk dat iedere stap die je op visual merchandising gebied zet in de juiste richting is. Dat de manier van communiceren of presenteren bijdraagt aan het versterken van het imago van de winkel of het merk. Een voorbeeld van een opdracht is het analyseren van de vooraf gemaakte foto’s van de eigen winkel. Door met de opgedane kennis, de winkel vanaf een foto te bekijken ontstaat er afstand en nieuwe inzichten. Vervolgens leren ze met verschillende presentatietechnieken om aanpassingen te doen. Bijvoorbeeld het maken van verschillende composities en ook vooral de functie daarvan: dat de plaatsing van middenmeubels  van invloed is op de indeling en routing van de winkel et cetera.’

‘Na een training is er altijd een evaluatiemoment. De deelnemers hebben zin om met het geleerde in hun winkel aan de slag te gaan. Als ze met hun fictieve, gevulde rugzak huiswaarts gaan, kan ik daar alleen maar met een goed gevoel op terugkijken. Ik heb weer veel zin in de trainingen die voor komende tijd gepland staan!’