Deze keer in ‘Aan het woord’, Edwin en Chris Belt over hun ervaringen met Detex.
Edwin Belt is Branchespecialist Fashion bij Inretail. Sinds zijn 17e levensjaar werkt hij al in of voor de retailbranche. Zijn broer Chris is dan ook door hem begonnen in de retail. Hij werkt bij Score waar hij de functie Head of Retail bekleedt. Hiervoor heeft hij eigen winkels en een consultancybureau gehad. Al voor hij zelfstandig ondernemer was en consultancywerk deed, werkte hij ook al ruim 18 jaar bij Score in de functie van COO.
Hoe zijn jullie in de retailbranche terecht gekomen? Komen jullie uit een retailnest?
‘Nee, wij komen zeker niet uit een retailnest. Onze ouders waren destijds ambtenaren’. Edwin: ‘Tijdens mijn studie Facilitaire Diensten ben ik als bijbaan in een kledingwinkel gaan werken. Ik wilde graag een Ball spijkerbroek hebben. Dat was dan ook de reden dat ik in die winkel ben gaan werken, haha! Dit bleek een super leuke baan te zijn. Ik heb vervolgens niets meer met mijn opleiding gedaan.’
‘Toen ik 16 jaar oud was ben ik gaan werken bij de Marine’, aldus Chris. ‘Ik deed de mavo, maar verder studeren stond toen niet op mijn lijstje. Ik wilde bij Defensie werken. In de tijd dat ik bij de Marine werkte, heb ik mijn broer regelmatig opgehaald van zijn werk in de kledingwinkel. Ik kwam er toen achter dat het werken in de winkel helemaal niet zo slecht was; de omstandigheden waren beter dan waar ik op dat moment werkte. ‘Ik stond met 20 man onder de douche en mijn broer werkte met allemaal leuke vrouwelijke collega’s, haha’. Toen ik vier jaar bij Defensie zat moest ik bijtekenen en begon ik te twijfelen of ik dat wel wilde. Mijn ouders vonden het geen goed idee als ik mijn baan bij de Marine zou opzeggen. Toch heb ik er voor gekozen ook de retail in te gaan. Ik ging bij hetzelfde bedrijf werken als mijn broer Edwin. Ik kreeg een 12-32 uur contract. Ik werd natuurlijk voor gek verklaard door mijn ouders.’
Hoe zijn jullie toen in aanraking gekomen met Detex?
Chris: ‘drie à vier maanden later werd ik Assistent Filiaalmanager en binnen een jaar was ik doorgegroeid tot Filiaalmanager. Ik was zo enthousiast over mijn werk dat ik graag meer wilde leren. Ik ben toen de cursus Textielwarenkennis van Detex gaan volgen. Na drie jaar had ik hier ook mijn Ondernemersdiploma behaald.’
‘Bij mij is Detex rond het jaar 1992 in beeld gekomen’, aldus Edwin. ‘Ik werkte bij America Today maar stapte over naar een nieuwe baan bij Maison de Bonnetrie. Iedere nieuwe medewerker daar deed de Detex opleiding Textielwarenkennis. Toen ik deze had afgerond was ik geïnspireerd geraakt om ook het Ondernemersdiploma te behalen.’
Chris volgde de Detex opleiding dus uit vrije wil en voor Edwin behoorde dit tot zijn nieuwe baan bij Maison de Bonnetrie. Toch vonden zij beiden deze opleiding erg waardevol voor hun carrière. ‘We hebben ons verdiept in dat wat we op werkgebied deden. We konden ons hiermee verder ontwikkelen.’
Waartoe heeft Detex bijgedragen voor jullie?
Edwin: ‘Toen ik mijn Detex diploma behaald had kwam ik niet veel later in aanmerking voor een managementfunctie bij Maison de Bonnetrie. Toen is mijn carrière echt begonnen en besloot ik in deze sector te blijven werken.’
Chris: ‘Ik heb zelf een aantal eigen winkels gehad. Ook al was het Ondernemersdiploma op dat moment niet meer verplicht voor ondernemers, heeft het mij zeker een basis gegeven die mijns inziens onmisbaar is. Vanuit hier is mijn loopbaan in de retail gegroeid; ik begon als verkoper en groeide door tot COO. Nadien ben ik zelfstandige geworden waarbij ik ook consultancywerk deed. Op dit moment ben ik weer terug bij mijn ‘grote liefde’ Score/Chasin in de functie van Head of Retail.
Wat is volgens jullie de meerwaarde van een Detex opleiding?
‘Detex is een goede basis die eigenlijk iedereen in de retail moet hebben. Detex kun je zien als de rationele kant van het vak. Je weet van jezelf dat je het vak in je hebt, maar je wilt ‘waarom’ achter een kledingstuk ook kunnen onderbouwen naar de klant toe. Bovendien wil je absoluut geen flaters begaan. Klanten zijn tegenwoordig erg goed geïnformeerd. Als werknemer zijnde wordt er dus meer van je kennisniveau gevraagd.’
Chris: ‘We moeten de retailbranche serieuzer nemen. Het begin van ons vak is toch echt productkennis. Dit moet je gewoon beheersen. Het beschikken over goede en relevante kennis is een van de pijlers waarmee je je nog kunt onderscheiden als winkelier. Daarnaast moet het in je aard liggen om mensen te willen helpen en blij te willen maken. Door de snelheid die in de branche gekomen is, is kwantiteit boven kwaliteit komen te staan. Nu is het tijd geworden om die kwaliteit weer omhoog te halen. Hierin speelt Detex een grote en belangrijke rol.’
Edwin: ‘De toegevoegde waarde van een fysieke winkel is kennis van medewerkers. Hiermee kun je het verschil maken. Beloon je medewerkers net zo goed als je klant. Leid hen op; dit is van positieve invloed op hun inzet, maar ook zeker op jouw winkelprestatie.’
Hebben jullie nog een tip aan (toekomstige) retailtijgers?
‘Als je hart en passie in de retail ligt, wil je je verder ontwikkelen en meer te weten komen over je vak. Als de intrinsieke motivatie er is om te leren, kun je de allerbeste worden. Als dit jouw trigger is, kun je erg ver komen in onze branche. De basis hiervoor ligt toch echt bij het opdoen van relevante kennis!’, aldus Edwin.
Chris: ‘Carrière maken in de modebranche begint vrijwel altijd in een winkel. Hier gebeurt het allemaal namelijk. Alles wat je doet gedurende je carrière is een vertaling van dat wat je deed op de winkelvloer. Als je iets echt leuk vindt, moet je daar tijd insteken en je focus op leggen, pas dan word je de beste! Kijk eens naar de opleidingen van Detex. Wie weet start jouw carrière ook hier!’
Wat een bijzonder persoonlijk interview waarin de liefde en passie voor de retail ervan af spat!
Natuurlijk ben ik bevooroordeeld, trots op jullie, broers!